Dag 1
- Deelnemers leren repeterende microbewegingen in het gezicht waar te nemen. Het theoretisch kader wordt neergezet, zodat de deelnemer inzicht krijgt in de betekenis van die microbewegingen;
- De deelnemer wordt zich bewust van hoe hij/zij/hen reageert op gezichten van anderen en hoe zichzelf daarin te neutraliseren;
- De deelnemer krijgt terugkoppeling over de eigen non verbale impact en wat het effect daarvan kan zijn binnen mediation.
Ontvangst 9.30 – Start programma 10.00
10.00-10.15 Kennismaken
De deelnemers vertellen kort iets over zichzelf en over hun rol als mediator. Wat gaat ze gemakkelijk af en waar is meer van nodig? De persoonlijke doelen worden gedeeld.
10.15-10.30 Waar wordt jij naartoe getrokken? *
De deelnemers zien 4 korte filmpjes van verschillende gezichten. Vervolgens krijgen zij de gelegenheid om te ervaren welk gezicht hen het meeste aantrekt in verschillende situaties. De koppeling naar wat er objectief in de gezichten gebeurt en welk effect dat wordt later besproken.
10.30-10.40 Pauze
10.40-12.00 Inleiding non-verbale communicatie
✓ Deelnemers worden meegenomen in de geschiedenis van gezichtsexpressies;
✓ Deelnemers leren hoe de INSA-methodiek is ontstaan en wat de resultaten zijn van het door INSA wetenschappelijke uitgevoerde onderzoek;
✓ Deelnemers gaan zich verdiepen in de INSA-methodiek:
- Persoonlijk Nonverbaal Repertoire
- Catalogus van gezichtsuitdrukkingen
- INSA-model: de 4 basistyperingen, gezichtbewegingen en gedragstendensen
✓ Deelnemers gaan direct leren beeldmateriaal te analyseren. Wat zien we al en wat betekent het?
✓ Deelnemers kijken met vernieuwde kennis naar de gezichten uit de oefening
Waar wordt jij naartoe getrokken? * eerder deze ochtend.
12.00-12.30 Uitwisselen
Deelnemers gaan in groepjes met elkaar bespreken:
- Naar welke typen word jij meer of minder aangetrokken?
- Welke gedachten, vooroordelen en aannames heb jij hierbij?
- Wat is daarvan het effect op jouw neutraliteit als mediator?
- Hoe kan de opgedane kennis helpen?
12.30-12.45 Inzichten en vragen plenair bespreken
12.45-13.30 Lunch
13.30 -14.30 Leren analyseren gezichten en kijken als een camera
Deelnemers gaan hun analyse skills verhogen door verschillende video’s te analyseren.
14.30-14.40 Pauze
14.40-15.40 Wat laten jullie zelf zien?
Deelnemers gaan elkaar analyseren aan de hand van 8 minuten beeldopname (zonder geluid) gemaakt in de intake.
Nb. alleen van deelnemers die hier vooraf toestemming voor hebben gegeven.
16.00-16.45 Wat is mijn impact?
Deelnemers krijgen de gelegenheid hun non-verbale signalen uit te vergroten en het effect daarvan te ervaren op elkaar. Zowel de zender als de ontvanger doorvoelen hun non-verbale impact op de ander.
Vervolgens leren deelnemers interventies in te zetten om hun non-verbale impact te verzachten en neutraler te maken.
16.45-17.00 Afsluiting en thuiswerkopdracht
Thuiswerkopdracht
Ga een gesprek aan met iemand met wie het “stroef” verloopt. Let goed op het PNR van die persoon. Kies nu voor een andere benadering vanuit wat je vandaag geleerd hebt. Wat is het effect:
✓ op de ander?
✓ op jezelf?
✓ op het gesprek?
✓ op jouw neutraliteit?