Tijdens dit dagdeel staan het herkennen van emoties en het omgaan met emoties centraal.
Met behulp van rollenspellen leert u:
- Negatieve emoties bespreekbaar te maken en juist ook de plezierige ervaringen te benoemen;
- Emoties te herkennen om te kunnen bepalen in welke fase partijen zich bevinden in het mediationproces;
- Te herkennen in welke mate partijen hun verantwoordelijkheid nemen, dan wel de schuld neerleggen bij een ander (slachtoffer versus dader);
- Met behulp van het Rouwproces volgens Gubler Ross te herkennen in welke fase partijen zich bevinden (ontkenning, protest, onderhandelen, depressie, aanvaarding);
- Aandacht te hebben voor de vraag achter de vraag;
- De juiste deskundige in te schakelen;
- Ruziegedrag en ruziepatronen in relaties, gezinnen en families te herkennen;
M.b.v. een videofragment of rollenspel zien (de vechtscheiding) dient u te bepalen:
- wat de positie van partijen bij de aanvang van de mediation is;
- hoe ver de situatie reeds geëscaleerd is;
- wie de rol van verlater en verlatene inneemt;
- wat de positie van de mediator is;
- hoe de machtsverhouding van partijen is;
- of contra-indicaties aanwezig zijn.
U krijgt uitleg over het fenomeen misbruik van mediation en er worden andere contra-indicaties voor familiemediation benoemd.
U krijgt uitleg over het belang van de scheidingsmelding voor de structurering van de bemiddeling:
- scheidingsbesluit
- scheidingsaanvaarding
- scheidingsmelding aan de kinderen
- zakelijk proces
- de vermogensverdeling, alimentatie, juridische gevolgen
- Het opstellen van een gezamenlijke notitie door de scheidende partners bestemd voor hun kinderen, familie en/of vrienden.